Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A nyelvtanulás pszichológiája

2011.11.18

Mit mond a szakember?

Pléh Csaba pszicholingviszta a Tandemnek adott interjújában a nyelv "elsajátítása" és "tanulása" közötti különbséget hangsúlyozta. Úgy 8-10 éves korig az újabb nyelveket is ugyanúgy sajátítjuk el, mint az anyanyelvünket. Ezt követően azonban a tanulás veszi át az elsajátítás helyét. A tanulással szemben az elsajátítást az jellemzi, hogy ennek során még nem félünk a hibáktól. Az elsajátításban nem működik az önellenőrzési, önfigyelési folyamat, amelynek következtében később, ha nem tudtuk előre megtervezni mondandónkat, akkor inkább hallgatunk.

Ennek oka, hogy a pubertáskortól kezdődően a szégyenérzet kiterjed a nyelvre is. Innentől kezdve állandóan figyeljük magunkat, "túl okosak" leszünk, túl logikusan viszonyulunk a nyelvhez, és nem alkalmazzuk a kisgyermek egészleges hozzáállását, melynek segítségével egyszerre sajátít el hangrendszert, szavakat és nyelvtani struktúrát.

Öröklött vagy szerzett képesség?

A nyelvek elsajátításában szerepet játszó tényezők körül is sok a vita. Sarkalatos kérdés, hogy mekkora a veleszületett tényezők illetve a tapasztalat szerepe. A chomskyánus vonal képviselői egy jól "felruházott" csecsemőt képzelnek el, és azt állítják, hogy a gyerek már egy veleszületett szerveződéssel megy neki a nyelvelsajátítás feladatának. Az bizonyosnak látszik, hogy a nyelv elsajátításának alapjai velünk születettek, és az egyedfejlődés során a tanulás nem egy semmiből építkező konstrukció.

 Az elsajátítás képességét azonban nem veszítjük el teljesen, mindig rendelkezésünkre áll, csak az ellenőrző, logikus hozzáállás állandóan elnyomja ezt. Ezért sokan tartják azt a legjobb nyelvtanulási módszernek, amikor a tanulót a "mélyvízbe" dobják, azaz csak az idegen nyelven beszélnek vele, abban a hitben, hogy egyszer csak elkezdi majd megérteni.

A nyelvtanulási képesség nem függ össze szorosan az intelligenciával, inkább a személyiségben kell keresni a gyökereit. Vannak olyan felnőttek, akik könnyebben el tudják engedni magukat, és ki tudják kapcsolni a "hogyha nem tudom, akkor ne mondjam, figyeljek, hogy ne hibázzak" parancsot.